Hartcoherentie is een wetenschappelijk onderbouwde methode

Het DOEL is om een het evenwicht tussen hoofd en hart te herstellen. Om je energie terug op te bouwen. Om je gevoel van teveel stress terug om te draaien naar balans.

Het RESULTAAT is een positieve verandering van je gedrag . je denken . je emotionele beleving

Tijdens het coachingstraject leer ik jou een specifieke ademtechniek. Streefdoel is om terug harmonie te krijgen tussen je brein, je hart en jouw bloeddruk, ademhaling en hormoonregeling. Dit wordt bereikt doordat de ademtechniek het hart in een bijzondere staat brengt waardoor verschillende mechanismen in het lichaam elkaar gaan versterken. Dit zorgt voor balans, in het brein en in de communicatie tussen brein en hart.

Je lichaam wordt terug vaardiger in het zorgen voor balans in het brein. Hierdoor vergroot je jouw veerkracht, deze wordt terug groter dan je stressbeleving. Je kan je stress opnieuw bekijken vanuit balans en niet meer vanuit een overprikkeld emotioneel brein.

Je engagement om het traject te doorlopen en tussentijds te oefenen is belangrijk voor jezelf, omdat je effectief resultaten zou bereiken.

Door consequente beoefening van de hartcoherentie methode (ademtechniek) bouwt je lichaam een vaardigheid op. Zonder oefenen, geen opbouw van vaardigheid, en dus geen herstel van de balans en van de energie. Anders gezegd, je hart werkt enkel terug coherent na oefenen. Ook bewegen, voeding, ontspannen helpen bij het herstellen van de balans.

BALANS . zoeken . herstellen . verstevigen

Het 4-stappen-PLAN
Elke coaching sessie bestaat uit een coachingsgesprek, een terugkijken naar hoe het geweest is en een vooruit kijken, naar wat komt/gewenst is. Er is telkens een uitleg van het theoretisch model en het uitleggen van en oefenen van de ademhaling.

Sessie 1

1,5 uur

coachingsgesprek

intake, in kaart brengen stressoren, wensen…

hartcoherentie
deel 1

Hoe werkt jouw zenuwstelsel? 
Wat doet stress met jou?
Wat is de invloed van ademhaling? 
Hoe kan je “onthaasten”? 

oefenen . stap 1

Sessie 2

1 uur

coachingsgesprek

hoe was het, en wat wens je nog?

hartcoherentie
deel 2

Hoe kan ik mijzelf in balans brengen? 
Wat is hartcoherentie en de functie van het hart?
Hoe kan ik thuis zelfstandig meten of het zenuwstelsel in balans is?

oefenen . stap 2

Sessie 3

1 uur

coachingsgesprek

feedback

hartcoherentie
deel 3

Wat is de rol van hormonen en wat is de invloed van emoties?
Hoe kan ik een betere emotionele beheersing bekomen en veerkracht opbouwen?

oefenen . stap 3

Sessie 4

1 uur

coachingsgesprek

terugblik, vooruitblik, opvolging, …

hartcoherentie
deel 4

Hartcoherentie in je dagdagelijkse leven: tips en tricks bij acute en toekomstige stress, conflicten, faalangst, … 
Werken aan een emotionele huishouding

oefenen . stap 4